Friday, September 4, 2009

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda:

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi
Muhammad saw bersabda:

"Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang
menakjubkan pada malam aku sebelum di
Israqkan........"

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah di
datang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat
mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka
malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan
oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA
IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan
azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh
berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni
oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah,
maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG
TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan
rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang
dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh
malaikut Ahzab,tetapi SOLATNYA YANG
KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya
dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat
berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga di halang
dari meminumnya,ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG
IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia
merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan
para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan,
setiap kali dia datang dia akan diusir, maka
menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG
SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang ! dari umatku berada di dalam
keadan gelap gelita disekelilingnya, sedangkan dia
sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah
pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH
SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat
yang terang - benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan
orang mukmin tetapi mereka tidakpun membalas
bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN
TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu
menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya,lalu
berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan
api ke mukanya,maka segeralah menjelma pahala
SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir
muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH SAW: "SAMPAIKANLAH PESANANKU
KEPADA UMATKU YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG
AYAT"

1 comment:

  1. Salam Saudara muslim, saya ingin bertanya ini Hadis Daripada Riwayat siapa? Sahih Muslim? At Tarmidzi? Bulhary? Maaf ingin tahu..

    ReplyDelete